Onderzoekbureaus

De MOA-expertise bestrijkt het hele terrein van het in kaart brengen van menselijk gedrag en behoeftes, ongeacht de methode van dataverzameling en analyse. MOA stelt zich als primair doel haar leden en partners te informeren over de laatste ontwikkelingen in de markt, te inspireren en het kennisniveau te verhogen.

MOA heeft een belangrijke netwerkfunctie, waarbij verbinden, kennis maken en kennis delen centraal staan. Daarnaast levert MOA een bijdrage aan de verdere professionalisering en zichtbaarheid van het Insights, Onderzoek en Analytics vakgebied. In het verlengde hiervan behartigt MOA de belangen van respondenten, gebruikers en aanbieders van digital analytics, marketing research en opinie- en beleidsonderzoek.

Voorzitter

Kees Brammer

Teammanager Marktonderzoek & Dataverzameling, Panteia
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

MOA stelt hoge eisen aan de kwaliteit van marktonderzoek en zet zich in voor het invoeren van kwaliteitsstandaarden (ISO) en publiceert richtlijnen om het kwaliteitsbesef bij de verwerking van data te verhogen.

Middels een actieve Haagse lobby beoordeelt MOA de impact van wetsvoorstellen op de branche, waaronder de recente privacywetgeving, de telecomwet en de wet markt en overheid.

Nieuw! MOA Expert Network

De RKG en de BkB hebben hun krachten gebundeld en gaan samen verder als één sectie binnen de MOA. Dus geen onderscheid meer naar groot of klein, we zijn er voor alle bureaus! En wij, de initiatiefnemers hiervan, zijn ambitieus!

Rapportage Kwalitatief onderzoek in tijden van corona

Veel kwalitatief onderzoek is het afgelopen coronajaar verplaatst naar online. Hoe heeft de onderzoeksbranche dit aangepakt? Martin de Bruin sprak in opdracht van de MOA met 12 onderzoeksbureaus, 3 selectiebureaus en 3 leveranciers van interviewsoftware. 

Support

Het MOA Expertise Center kent een aantal expertteams die u op diverse kerngebieden kunnen adviseren en begeleiden.

Wilt u meer informatie over het MOA Expertise Center? Neem contact op via onderstaande button.

De expertteams staan onder leiding van: 

Tom Wilms

Tom Wilms

Team Datamanagement

Alexander Singewald

Alexander Singewald

Team Privacy, Legal & Integriteit

Joost Drieman

Joost Drieman

Team Competence

Sjoerd Koornstra

Sjoerd Koornstra

Team Insights Management

Ed van Eunen

Ed van Eunen

Team Datakwaliteit

Rob de Leur

Rob de Leur

Team Databeveiliging

Netwerken

Het MOA Expertise Center biedt haar leden diverse gelegenheden om te netwerken via ledengroepen, events en bijeenkomsten.

Expertise sessies

Expertise sessies zijn kleinschalige, interactieve bijeenkomsten rond een actueel thema met relevante sprekers, die iedere derde vrijdag van de maand plaatsvinden op kantoor van de MOA. Maximum aantal deelnemers bedraagt 20 personen. 

Young Researchers SMART

SMART staat letterlijk voor Starting Marketing And Research Talents. Het is een ontmoetingsplaats voor startende talenten op het gebied van marketing en research, actieve en enthousiaste gebruikers (product managers, brand managers, onderzoekers aan de bedrijfszijde, etc) en leveranciers (onderzoekers aan de bureauzijde, etc) van marketing informatie en marketing insights.

SMART organiseert 1 x per jaar een congres, SMARTUp bijeenkomsten en heeft een eigen website

Greyhound Group

Leden van de Greyhound Group zijn onderzoekprofessionals die op de hoogte willen blijven van de ontwikkelingen binnen het vakgebied en het leuk vinden daar - na het formele afscheid er van - op informele wijze bij betrokken te blijven, die hechten aan een sociaal netwerk op hun vakgebied en die open staan hun kennis en ervaring beschikbaar te stellen aan derden.

Leden van de Greyhound Group zijn niet meer werkzaam op het vakgebied markt- en opinie - onderzoek in de ruimste zin des woords. De Greyhound Group komt regelmatig bijeen.

Expertise

Permanente Educatie met MIJN MOA

Voor bedrijven

Laat je medewerkers deelnemen aan het MOA Permanente Educatie programma en word MOA Qualified Partner!

Bureaus die het belangrijk vinden om hun medewerkers te stimuleren om zich te blijven ontwikkelen kunnen deelnemen aan het MOA Permanente Educatie (PE) programma. Wanneer medewerkers voldoende PE-punten behalen en een MOA-bedrijfslidmaatschap aanwezig is, wordt het bureau gekwalificeerd als MOA Qualified Partner (QP). Zonder MOA-bedrijfslidmaatschap is het uiteraard ook mogelijk om de medewerkers te laten deelnemen aan het PE-programma. Het bedrijf kan dan alleen niet worden gecertificeerd.

Voor personen

Registreer je PE-punten in ‘MijnMOA’ en word MOA Qualified Insights Professional!

Deelname aan het MOA Permanente Educatie (PE) programma staat open voor iedere professional met een HBO en/of WO-opleiding met minimaal 3 jaar ervaring in het werkveld van Marketing Insights, Onderzoek of Analytics. Heb je voldoende punten verzameld en voldoe je aan de toelatingscriteria, dan kom je in aanmerking voor de titel van MOA Qualified Insights Professional (QIP).

Naar MIJN MOA

Heeft uw onderzoeksorganisatie een MOA-bedrijfslidmaatschap, dan krijgt u automatisch toegang tot het MOA PE programma. U ontvangt inloggegevens voor het bedrijfs PE-overzicht “Mijn MOA”.

Neem je deel aan activiteiten van de MOA, dan word je automatisch opgenomen in het MOA Permanente Educatie programma. Je ontvangt inloggegevens voor jouw persoonlijke permanente educatie omgeving “Mijn MOA”.

Trainen

Workshops MOAcademy

De MOAcademy is een dynamisch kennisplatform. Binnen de MOAcademy behandelen we alle actuele thema’s van het vakgebied in praktische workshops van één dag. 

Incompany training

Vrijwel alle workshops die MOA in het kader van de MOAcademy aanbiedt, kunnen ook incompany worden gegeven. De incompany trainingen zijn maatwerk. 

Leergangen

Modulair opgebouwde leergang Marktonderzoek en leergang R. Bekijk de MOAgenda voor het actuele aanbod. 

Microlaunch Online Simulation Game

Uniek online trainingsprogramma voor HBO-studenten voor het verkrijgen van insights bij het ontwerpen, ontwikkelen, en op de markt brengen van een nieuw merk. 

Opleiding Face-to-face interviewers

Deze e-learning module voor het vak van interviewer hoopt de MOA de kwaliteit van het veldwerk een positieve stimulans te geven.

Sensorisch onderzoek opleiding A

Deze cursus is een steun in rug voor examenkandidaten bij hun voorbereiding op het examen Sensorisch onderzoeker A.

Sensorisch onderzoek opleiding B

Deze cursus is een steun in rug voor examenkandidaten bij hun voorbereiding op het examen Sensorisch onderzoeker B.

Permanente Educatie

Als HR-afdeling kun je de permanente educatie van collega's volgen via het PE system van het MOA Expertise Center.

Monitor je eigen opleidingstraject via MijnMOA

Certificeren

MOA Insights A-certificaat
Om het MOA Insights A-certificaat te halen dienen studenten het examen van de Micolaunch Online Simulation Game succesvol af te ronden.
MOA Qualified Partner
Bureaus die deelnemen aan het MOA Permanente Educatie Programma ontvangen een certificaat als zij de status van MOA Qualified Partner hebben bereikt. 
MOA Qualified Insights Professional
Medewerkers die deelnemen aan het MOA Permanente Educatie programma ontvangen een certificaat wanneer zij de status van Qualified Insights Professional hebben behaald. 
ISO certificering door Stichting Toetsingsbureau KCC

KCC is een aan de MOA gelieerde organisatie die ISO-toetsingen bij marktonderzoekbureaus uitvoert. 

Fair Data
Fair Data is een keurmerk van de MOA dat consumenten inzicht biedt in welke Marketing, Insights en Analytics organisaties op verantwoorde wijze met data en persoonsgegevens omgaan.

Wilt u lid worden van deze Sectie?

Neem contact op met de MOA, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 020-5810710. 

Meer MOA


Kennispartners van Daily Data Bytes

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

VIDA-gebouw
Kabelweg 57, 2e verdieping
1014 BA Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.