Na Engeland kunnen nu ook Nederlandse (marketing) studenten deelnemen aan ‘Microlaunch’, een uniek online trainingsprogramma voor het verkrijgen van insights bij het ontwerpen, ontwikkelen en op de markt brengen van een nieuw merk.
Het programma is afgelopen jaar succesvol door de Hogeschool Utrecht (HU) als pilot aan het lesprogramma toegevoegd en de eerste MOA Insights A-certificaten zijn inmiddels uitgereikt!
Microlaunch is een online simulatieprogramma waarin studenten leren een nieuw product of een nieuwe dienst te lanceren, van de conceptfase tot de introductie op de markt. Deelnemers leren diverse kwalitatieve- en kwantitatieve onderzoekstechnieken in te zetten om daarmee de vereiste inzichten te krijgen voor het op de markt brengen van het nieuwe merk. Ze worden uitgedaagd om een virtueel nieuw concept te ontwerpen, ontwikkelen en te lanceren in 6 onderzoekstadia, waarbij het essentieel is om binnen een gegeven onderzoeksbudget te blijven.
Bij elk van de 6 onderzoeksprojecten dient men een keuze te maken m.b.t. doel, methode, sample en stimuli. De keuzes worden in elke fase geëvalueerd. Indien correct, wordt het ‘Insights-rapport’ afgeleverd. Eventuele fouten worden 'beboet'. Aan het eind van de simulatie worden gelduitgaven, eventuele fouten en de tijd getoond die nodig was om de simulatie te voltooien. Op deze manier brengt ‘Microlaunch’ marktonderzoek tot leven!
Het programma kent een les- en een examenmodule. In de lesmodule van 1,5 à 2 uur krijgen de studenten de gelegenheid om kennis te maken met de marktonderzoekstheorie. Vervolgens kunnen ze deze theorie tijdens het spel in de praktijk brengen.
Anita Cox, onderzoeker aan het HU-lectoraat Marketing, Marktonderzoek en Innovatie en docent Marktonderzoek, legt uit dat de HU – met behulp van het certificaat - marktonderzoek en analytics voor HBO-studenten (en ook collega’s) interessanter wil maken. ‘Ik denk dat de strategische samenwerking met de MOA én het Insight-A certificaat deze synergie op opleidingsniveau ook echt concreet en tastbaar maakt voor studenten en toekomstige werkgevers.’
Om het MOA Insights-A certificaat te halen dienen studenten het examen van de ‘Microlaunch Online Simulation Game’ succesvol af te ronden. Ze gaan de uitdaging aan om als Marketingmanager een nieuw product of dienst in zes fasen te ontwikkelen én succesvol te lanceren op de markt. Ontwerp elk onderzoek, leer van de insights, plaats de zes projecten in de juist volgorde. Natuurlijk moet dit alles binnen de tijd (max. 1 uur) en binnen het gestelde budget. Lukt dat, dan mogen ze zichzelf MOA Insights-A professional noemen!
‘De MicroLaunch heeft ons inzicht gegeven in de mogelijkheden die er zijn per onderzoekmethode. Het toepassen van een andere methode in een nieuwe situatie is me het meest bijgebleven’, zegt Juliëtte van Kreuningen, vierdejaars student Commerciële Economie.
Ben je geïnteresseerd om Microlaunch af te nemen voor jouw studenten? Mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en we nemen contact met je op voor een demo. In een persoonlijk gesprek vertellen we je alles over de mogelijkheden die er zijn om Microlaunch toe te voegen aan het lesprogramma van jouw opleiding.
Kosten voor onderwijsinstellingen bedragen € 104,-- per deelnemende student (met een maximum van € 2.925,-- en maximaal 150 studenten per licentie per jaar).
Zijn er meer studenten dan 150 die aan Microlaunch mee willen doen dan bedragen de meer-kosten € 21,-- per student.
Kosten voor overige instellingen/bedrijven bedragen € 3.274,-- per jaar.
‘De initiatieven in samenwerking met de MOA helpen ons om toegevoegde waarde te leveren aan onze studenten’, aldus de HU.
‘Mezelf meer ontwikkelen op het gebied van marktonderzoek. Hierdoor kan ik me onderscheiden van andere studenten’
Kennispartners van Daily Data Bytes
MOA is een
Privacystatement, Cookieverklaring & Disclaimer, MOA© 2022