MOA - Online symposium "Tools for Capturing Information to Improve Business Insights"

Categorie
onderzoek
Datum:
17 juni 2021

Tijd: 13:00 - 14:15 uur

Inleiding

Het belang van informatie voor marketeers wordt meer en meer benadrukt. Nieuwe technologieën, grote databestanden en nieuwe, econometrische analysetechnieken bieden marketeers steeds betere mogelijkheden om het gedrag van consumenten te observeren en te begrijpen en op basis van deze inzichten de ervaring voor de klant (customer experience) te verbeteren. In lijn hiermee is er een breed spectrum aan moderne, nieuwe ‘tools’ welke marketeers kunnen gebruiken om informatie inzichtelijk te maken en beslissingen te nemen.

Daarom heeft de jury “Tools for Capturing Information to Improve Business Insights” als Topic of the Year 2021 gekozen.

De drie genomineerden voor de MOAward Insights Scientist of the Year 2021 worden verzocht een presentatie te geven over dit Topic op 17 juni 2021 via Microsoft Teams. De jury zal na het symposium, mede op basis van de presentatie, de uiteindelijke winnaar kiezen. De winnaar wordt tijdens de feestelijke uitreiking van de MOAwards, op 1 juli aanstaande, bekendgemaakt.

Inhoud

WANNEER

Datum: Donderdag 17 juni 2021

Tijd: 13.00 – 14.15 uur 

PROGRAMMA

12.50 – 13.00 uur Digitale Inloop - Microsoft Teams

13.00 – 13.05 uur Opening door dagvoorzitter Yvonne van Everdingen

Genomineerden MOAward Insights Scientist of the Year

13.05 – 13.20 uur Neuromarketing – Wat is het en wat kunnen we ermee? (Ale Smidts & Maarten Boksem - Erasmus Universiteit Rotterdam)

Wat is de toegevoegde waarde van het toepassen van neurowetenschappelijke methoden zoals EEG en fMRI in marketing? Kunnen we emoties meten in de hersenen? Kunnen we merk associaties aflezen uit het brein? Kunnen we met hersenreacties koopgedrag beter voorspellen? In deze presentatie geven we antwoord op deze vragen aan de hand van enkele voorbeelden uit ons eigen werk, waarin we machine learning technieken combineren met neuroimaging methoden. Ten slotte geven we een voorzet over wat de toekomst kan gaan brengen voor neuromarketing.

13.20 – 13.25 uur Vraag en antwoord moment

13.25 – 13.40 uur Is politieke microtargeting op basis van algoritmes een effectief recept? (Brahim Zarouali - Universiteit van Amsterdam)

In deze presentatie kom je te weten of je op basis van algoritmes de persoonlijkheid van mensen kan voorspellen op sociale media. Daarnaast wordt gekeken of je aan de hand van deze voorspeling kiezers op een effectieve manier kan beïnvloeden met op-maat-gemaakte politieke boodschappen die inspelen op hun persoonlijkheidsprofiel. Via deze inzichten kunnen we conclusies opmaken over wat de gevolgen zijn voor mens en maatschappij.   

13.40 – 13.45 uur Vraag en antwoord moment

13.45 – 14.00 uur Privacyvriendelijke klantanalyses?! (Jaap Wieringa - Universiteit van Groningen)

Krachtige algoritmes worden steeds vaker ingezet voor genereren van klantinzichten en het voorspellen van klantgedrag. Samen met de overvloedige beschikbaarheid van gedetailleerde data over klanten draagt dit bij aan de centrale plek die marketing intelligence inneemt in de bedrijfsvoering van veel organisaties. Tegelijkertijd roept het gebruik van algoritmes ook weerstand op, vanwege de privacy-dreigingen die hier van uitgaan. Dit leidt tot de indruk dat efficiënte analyse van klantdata en privacy met elkaar in tegenspraak zijn. In mijn bijdrage laat ik zien dat dat een te beperkte opvatting is. Ik illustreer aan de hand van twee praktische voorbeelden hoe ‘state-of-the-art algoritmes’ ingezet kunnen worden voor effectieve analyse van klantdata, in combinatie met data minimalisatie en data anonimisatie. Dit toont aan dat het mogelijk is om te voldoen aan deze twee belangrijke richtlijnen van de AVG, zonder dat dit ten koste gaat van de impact van klantanalyses.

14.00 – 14.05 uur Vraag en antwoord moment

14.05 – 14.10 uur Afsluiting door dagvoorzitter Yvonne van Everdingen

Kosten

De bijeenkomst is gratis.

Het is mogelijk een inschrijving te annuleren. Dit doe je uiterlijk 24 uur van tevoren schriftelijk via info@moa.nl. Als je verhinderd bent is het mogelijk een collega als vervanger op te geven. Je kunt dit doorgeven via info@moa.nl.

INSCHRIJVEN
Praktische informatie

Heeft u vragen over deze bijeenkomst?

Via het telefoonnummer 020 5 810 710 kom je direct in contact met één van onze MOA-medewerkers of stuur een mail naar opleidingen@moa.nl. Wij helpen je graag verder met al je vragen! De MOA is bereikbaar op alle doordeweekse dagen van 08.30 tot 17.30 uur.

Meer MOA


Kennispartners van Daily Data Bytes

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

VIDA-gebouw
Kabelweg 57, 2e verdieping
1014 BA Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.