MOA/NIMA - Mastercourse Marktonderzoek

Docent
Durk Bosma
Menno Urbanus

Docent
Michiel Dullaert
Menno Urbanus

Categorie
Onderzoek
Datum:
5 sept 2023

Tijd: 09:30 - 12:45 uur

Inleiding

Zelf aan de slag gaan met marktonderzoek, is vaak makkelijker dan je denkt. Maar let op, er zijn wel valkuilen waar je als beginnende onderzoeker makkelijk in kunt vallen. Deze mastercourse is samengesteld voor marketeers die zelfstandig met marktonderzoek aan de slag willen en deze valkuilen willen ontlopen. Er worden praktische handvatten geboden om alle stappen die komen kijken bij een onderzoek, stapsgewijs eigen te maken. Van het onderzoek zelf, tot aan de eindpresentatie aan collega’s. Dit maakt de mastercourse ideaal voor professionals die zelf weinig ervaring hebben met het uitvoeren van marktonderzoek

Inhoud

De beste marketingbeslissingen worden genomen op basis van gedegen marktonderzoek. Toch slaan veel marketeers deze fase over en handelen op onderbuikgevoel. In deze mastercourse Marktonderzoek leer je op de goede manier de juiste vragen te stellen waardoor je zelf meer, betere en snellere antwoorden krijgt. 

De mastercourse bestaat uit vijf (ochtend)bijeenkomsten en de trainers zijn Durk Bosma en Michiel Dullaert. 

DINSDAG 05 SEPTEMBER: INLEIDING – DOOR DURK BOSMA

Waarvoor gebruik je marktonderzoek? Waarvoor zou je het moeten gebruiken? Hoe kom je er achter welke vragen je zou moeten beantwoorden?

  • Wat kun je ermee (en wat niet)
  • Met welke beperkingen moet ik rekening houden
  • Probleemanalyse: wat is de echte, achterliggende vraag? 
  • Hoe kom je tot de juiste onderzoeksvragen?

DINSDAG 12 SEPTEMBER : KWALITATIEF ONDERZOEK, DE BASICS – DOOR DURK BOSMA

Hoe staan je klanten tegenover jouw product, dienst of service? Waarom kopen ze (niet) meer? Kwalitatief onderzoek verschaft je belangrijke insights over waarom mensen doen wat ze doen (of juist niet).

  • Groepsdiscussies versus individuele interviews
  • Online kwalitatief onderzoek
  • Interviewtechnieken

DINSDAG 19 SEPTEMBER: KWANTITATIEF ONDERZOEK, DE BASICS – DOOR DURK BOSMA

Harde cijfers zijn overtuigend. Wie kent ons bedrijf? Wat is de potentie van het nieuwe product? Hoe tevreden zijn klanten? Hoe groot is de markt? Vragen die met kwantitatief marktonderzoek beantwoord worden.

  • Kernbegrippen: representativiteit, betrouwbaarheid, nauwkeurigheid en significantie
  • Steekproeven: de basis
  • Respondentcontrole
  • Vragenlijsten voor kwantitatief onderzoek maken
  • Een enquêtetool kiezen

DINSDAG 26 SEPTEMBER: ANALYSEREN – DOOR DURK BOSMA

De ontdekkingstocht. Je leert hoe je gegevens vertaalt naar inzichten met behulp van tools die je al hebt.

  • Analyse van kwantitatieve onderzoeksresultaten (in Excel)
  • Analyse van kwalitatieve onderzoeksresultaten
  • Wrap-up van eerder behandelde onderdelen

DINSDAG 03 OKTOBER: ONDERZOEKSRESULTATEN DELEN MET IMPACT – DOOR MICHIEL DULLAERT

Je hebt het probleem en de oplossing scherp voor ogen, nu is het zaak om de rest van de organisatie hierover te informeren, inspireren en activeren.

Blok 1: Datavisualisatie, van inzicht naar impact

·       Waarom visualiseer je data

·       Hoe kijken mensen en welke visuele signalen herkennen ze instinctief.

·       Ontwerpkeuzes om leesbaarheid te vergroten en vertrouwen van de lezer te winnen.

·       Waarom kies je een bepaalde grafiek en welke grafieken kun je beter niet kiezen.

·       Veelgemaakte fouten in grafiekdesign en hoe ze te voorkomen.

Blok 2: Hoe ontwerp ik onvergetelijke presentaties

·       Wie is je publiek en hoe maak je verbinding maken met ze.

·       De opbouw van een goede presentatie. De kracht van het zandlopermodel, van pakkende introductie tot krachtige conclusie.

·       Dia of slide design voor presentaties. De verschillende soorten slides en hun valkuilen en mogelijkheden. De tekst slide, de fotoslide en de data slide.

·       Data-visual-storytelling, grafieken en afbeeldingen combineren tot een verhaal.

In samenwerking met  Logo NIMA

De Mastercourse vindt plaats op 05, 12, 19 en 26 september & 03 oktober bij MOA te Amsterdam. De trainingen starten om 09:30 uur tot 12:30 à 12:45 uur en iedere bijeenkomst eindigt met een lunch.  

Deze Mastercourse zal gefactureerd worden door NIMA. Van NIMA ontvang je tevens een bevestiging van inschrijving.

Door je in te schrijven ga je akkoord dat MOA je NAW-gegevens, telefoonnummer en mailadres deelt met NIMA t.b.v. je deelname. 
 

Doel

In deze mastercourse leer je hoe je zelf marktonderzoek opzet, uitvoert en met impact presenteert. Je kunt beter onderbouwde beslissingen nemen, zonder dat je een marktonderzoekbureau hoeft in te schakelen. Je weet de uitkomsten inspirerend en impactvol te presenteren

Kosten

MOA-leden* € 960,-- excl. BTW
VBO- en VSO-leden    € 960,-- excl. BTW
Niet-leden € 1200,-- excl. BTW

 Lesmateriaal, koffie/thee & lunch zijn inbegrepen.

Inclusief het boek "Wat is de vraag" ter waarde van €29,95

* Onder MOA-leden verstaan we een persoonlijk lidmaatschap, dus niet alleen een bedrijfslidmaatschap.

INSCHRIJVEN In-company training aanvragen
Doelgroep
Praktische informatie
Locatie

MOA

VIDA-gebouw

Kabelweg 57, 2e verdieping

1014 BA Amsterdam

+31 20 5810710

info@moa.nl

Kom je met het openbaar vervoer of met de auto? Wil je meer weten over parkeren?

klik hier

Voorwaarden

Bedenktermijn

Er geldt een bedenktermijn van 14 dagen na inschrijving van de cursus. Dit geldt niet voor in-companytrainingen. Binnen deze tijd kan jouw inschrijving zonder opgaaf van redenen geannuleerd worden. Doe dit schriftelijk door een mail te sturen naar opleidingen@moa.nl.

Annuleringsvoorwaarden

Annulering is niet mogelijk. Indien je verhinderd bent is het uiteraard wel mogelijk een collega als vervanger op te geven via opleidingen@moa.nl.  De korting voor persoonlijke MOA-leden blijft alleen geldig indien de vervanger ook persoonlijk MOA-lid is.

Indien je een persoonlijk lidmaatschap overneemt van een collega, ontvang je alleen de korting voor persoonlijke MOA-leden als de overname voor aanvang van de workshop heeft plaatsgevonden. Het is dus niet mogelijk om met terugwerkende kracht korting te ontvangen.

Softwaregebruik bij MOAcademy workshops

Indien het gebruik van een computer en specifieke software noodzakelijk is dan zal de MOA dit vooraf bij de cursusinformatie aangeven. De cursist en het bedrijf waar de cursist werkzaam is, zijn ervoor verantwoordelijk dat een licentie ook offline buiten het eigen netwerk werkzaam is. Indien licenties op concurrent users gebaseerd zijn, kan dit een probleem opleveren. Neem dan contact op met je eigen ICT-afdeling om dit probleem te verhelpen. Dit probleem speelt wat vaker bij grote bedrijven. Indien er binnen jouw organisatie geen ICT-afdeling aanwezig is kan je er waarschijnlijk wel vanuit gaan dat het gebruik van de software buiten het eigen netwerk geen probleem zal opleveren. Een oplossing om dit probleem te omzeilen is om een privé-laptop mee te nemen met een proefversie van de software, dan weet je zeker dat het programma zal gaan werken voor de duur van de proeftijd. 

MOA verwerkt persoonsgegevens voor MOAcademy’s. Op deze gegevensverwerking is het privacystatement van de MOA van toepassing.

Heeft u vragen over deze workshop? 

Via het telefoonnummer 020 5 810 710 kom je direct in contact met één van onze MOA-medewerkers of stuur een mail naar opleidingen@moa.nl . Wij helpen je graag verder met al je vragen! De MOA is bereikbaar op alle doordeweekse dagen van 08.30 tot 17.30 uur.

Meer MOA


Kennispartners van Daily Data Bytes

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

VIDA-gebouw
Kabelweg 57, 2e verdieping
1014 BA Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.