De geschiedenis van de MOA - het marktonderzoek in Nederland

door Lex Olivier

De MOA is in 2000 ontstaan door een samenvoeging van de NVMI en de VMO. De VMO (voorheen WBO) was de organisatie die daarvoor de bureaubelangen behartigde en de NVMI (voorheen NVM) was daarvoor een vereniging van individuele marktonderzoekers.

NVMI                                                                                                                                    

Zowel marktonderzoekers van opdrachtgevers als marktonderzoekers van bureaus waren lid van deze vereniging. Er ontstond een natuurlijke taakverdeling. De NVMI ontwikkelde de eerste gedragscode waaraan alle leden van de vereniging zich verplicht aan moesten houden. Omdat de kennis van marktonderzoek in de branche beperkt was, werd kennisoverdracht gepromoot en konden officieel erkende marktonderzoek diploma’s worden behaald. NVMI-A, NVMI-B en NVMI-C en een wetenschappelijk jaarboek. Daarnaast concentreerde de NVMI zich op het organiseren van seminars en een jaarlijkse ledenvergadering met ongeveer 300 bezoekers.

VMO                                                     

De VMO was eerst een vereniging van grote marktonderzoekbureaus die zich vooral bezighield met enquêteursvergoedingen, oneigenlijke concurrentie en kwaliteitseisen. Naarmate het aantal bureaus toenam werd het noodzakelijk om de ledenbasis te verbreden. Alle bureaus die in het bezit waren van een ISO 20252 certificaat konden zich aansluiten. Veel aandacht was er verder voor de implementatie van de ISO 20252 kwaliteitseisen en de toenemende Brusselse regelgeving. 

MOA
De voordelen van een samenvoeging van NVMI en VMO waren groot. Professionalisering door het samenvoegen van het secretariaat en een betere afstemming van de onderlinge activiteiten Door de bundeling van krachten ontstond een synergetisch effect. Er kon meer aandacht besteed worden aan wetgeving vanuit Brussel (o.a. met betrekking tot Privacy en Cookies). De online revolutie veroorzaakte daarnaast een drastische verschuiving op de markt voor marktonderzoek. Steeds meer buitenstaanders boden moderne vormen van marktonderzoek aan.  Een definiëring van kwaliteitseisen voor “state of the art” onderzoeksvormen was noodzakelijk. Tot slot een steeds duidelijker zichtbaarheid van marktonderzoek door de het jaarlijks initiëren van het MIE congres (3000 bezoekers) en het “controlled circulation magazine” Clou. (Oplage 5000)

NVMI - Voorzitters

  • Ed van Eunen
  • Gert-Jan Randoe
  • Peter van Doorn
  • Reinier Schaper
  • George Görtemüller

VMO- Voorzitters

  • Ger schild
  • Lex Olivier
  • Jan Oostveen
  • Frits Spangenberg

 

MOA- Voorzitters

  • Mario van Hamersveld,
  • Everaert (CBS Maastricht)
  • Pieter Paul Verheggen
  • Bart Nauta

Moa Directeur

  • Reinier Schaper
  • Wim van Slooten

Sekretariaat

  • Marie-Jose Martens
  • Janny van Wordragen.
  • Josine Hinlopen

Uw Mening Telt

  • Janny Lok
  • Rob van Leeuwen
  • Piet Nelissen

Uw Mening Telt en daarom wordt er marktonderzoek gedaan. Zo weten overheid en politiek, maar ook het bedrijfsleven en fabrikanten wat er leeft onder de bevolking en wat trends zijn. Marktonderzoek wordt altijd in opdracht van een bedrijf, fabriek of overheid uitgevoerd en gebeurt anoniem. Marktonderzoekbureaus verkopen u dus niets! In tegendeel. Zij peilen de mening van de consument op basis van vragenlijsten en adviseren zo de opdrachtgever. De antwoorden die u geeft aan de interviewer of die u zelf invult op een vragenlijst worden anoniem gemaakt en zijn niet meer te herleiden naar uw persoons- en adresgegevens. Uw mening is dus heel erg belangrijk en uw medewerking aan marktonderzoek wordt zeer gewaardeerd

Veel marktonderzoekbureaus en opdrachtgevers van marktonderzoek in Nederland hebben zich verenigd in de MOA (de MarktOnderzoekAssociatie). Dit betekent dat de onderzoekbureaus, maar ook de opdrachtgevers die lid zijn van de MOA zich aan een groot aantal "spelregels", zoals de gedragscode en privacy regels moeten houden. Die spelregels en codes zijn er natuurlijk niet voor niets, want de rechten van de consument worden hierdoor optimaal gerespecteerd. Marktonderzoekbureaus die geen lid zijn van de MOA hebben deze strenge controle en kwaliteitseisen niet en kunnen hun eigen regels opstellen en hanteren.

Lees verder >>>

Meer MOA


Kennispartners van Daily Data Bytes

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

VIDA-gebouw
Kabelweg 57, 2e verdieping
1014 BA Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.